Om forfatteren
Om Betsie Müskens
Mit navn er Betsie Müskens (f.1953) Jeg er uddannet folkeskolelærer fra Holland og har undervist på både danske og hollandske folkeskoler.
I Holland var jeg lærer i første klasse i 6 år (man er lærer i én klasse i ét år, jvf. børnehaveklasseleder). Det har givet mig en del erfaring med begynderlæsning.
Jeg begyndte at arbejde som lærer i Danmark i 1997. Sideløbende har jeg efteruddannet mig og har blandt andet taget linjefaget Dansk som andetsprog (Nr. Nissum Seminariet 2003). Jeg har nøje fulgt udviklingen i begynderlæsning, læst artikler og bøger, og publicerede et indlæg om begynderlæsning i Læsepædagogen: Skriftsprogstilegnelse har mange former nr.4/2013.
Jeg har erfaret, at der ikke findes et begynderlæsningsmateriale, som ligner det, jeg arbejdede med i Holland, og som gav gode læseindlærings resultater.
Dette har ledt til, at jeg har udviklet Skal vi læse? et system til begynderlæsning.
At lære at læse
At lære at læse er noget, som jeg ser som en færdighed, som børn skal tilegne sig. Som ved så mange andre færdigheder skal børnene have hjælp, og der skal en del øvelse til. Processen at tilegne sig færdigheden læsning, kalder jeg begynderlæsning.
For at kunne lære at læse har man brug for at kende bogstaverne, da disse danner ord. Det har været almindelig praksis, at børnene lærer alle bogstaverne for efterfølgende at lære at sætte dem sammen til ord. I Skal vi læse? lærer børnene fra begyndelsen at sætte de lærte bogstaver sammen til ord, kendte ord og ’nye’ ord.
Book en præsentation af systemet
Vil du have en præsentation af “Skal vi læse”-systemet, så er det muligt at booke en aftale, hvor Betsie Müskens kommer forbi og fremviser og fortæller om læringssystemet.
Send en booking-forespørgsel - så vender vi tilbage hurtigst muligt.
Er du interesseret i en prøvepakke?
Så er du velkommen til at kontakte os.
Det siger brugerne
Børnene får en fornemmelse af, at de kan læse og med deraf mere lyst og glæde ved at arbejde med systemet. Materialet er flot sat op. Aktiviteterne er alsidige og knytter sig til flere læringsstile, f.eks. se, høre, røre, gøre. Børnene lærer hurtigt igennem systemet. Ringbindet med alle bogstaverne er spændende at arbejde i. Vi […]
Skal vi læse? er et gennemarbejdet, overskueligt og let tilgængeligt system til børnehaveklassen. Systemet gør det med sine lækre farver og de udklippede kort meget let at hjælpe eleverne med at ‘opdage’ bogstaverne og sætte dem sammen til nye ord, ud fra de tilhørende historier. Systemet er opdelt i seks emner. Hvert emne begynder med […]