Djurslandsskolen

 

Igennem et års tid har vi brugt materialet ”Skal vi læse” på Djurslandsskolen med elever, der har udfordringer ift. deres læseudvikling. De har bl.a. svært ved at sætte bogstav+lyd (syntese) sammen og skal derfor bruge andre måder/strategier i deres læsetræning.

Eleverne har især gavn af den enkelte struktur i materialet, hvilket også er med til at flere voksne har mulighed for at arbejde ensartet med eleverne. Ligeledes kan eleverne arbejde forholdsvis selvstændigt med nogle af opgaverne, da de er genkendelige.

Vi har især været glade for bogstavkassen og kassen med billeder+ord. Disse konkrete materialer har uanede muligheder ift. lære ordene i læsebogen at kende. Eleverne har kunnet lære ordene på flere forskellige måder, hvor de får visuelle og taktile input ift. læsning/bearbejdning af små ord. Især egenproduktion af ord fra systemet har været givende, da mange af vores elever har svært ved at skrive generelt, men med mappen med bogstaverne har vi kunnet træne ordene, hvilket har medført at ordene huskes bedre ift. læsningen og ikke mindst har eleverne fået et begyndende kendskab til bogstav/lyd træning.

Jeg kan varmt anbefale materialet til elever, der har svært ved at knække koden ift. læsning.