Et sjovt og
struktureret system
til begynderlæsning

Til indskolingen

Begynderlæsning

Skal vi læse? er et nyt system til begynderlæsning. Her er tale om en grundig gennemgang af bogstaverne, som bliver tilbudt gennem lydrette ord, der er en del af en historie. Det vil sige, at man går fra helhed til dele. Bogstaverne indlæres med varierede opgaver, hvortil der bruges forskellige indbydende læringsmaterialer. Samtidigt med at bogstaverne indøves, bruges disse til at forme nye ord, således at eleverne tidligt i forløbet lærer at afkode nye ord.

Sikker læsning

Ordene, som er udgangspunkt for at lære bogstaverne, er nøje udvalgt. De bliver genstand for analyse, hvorefter man kommer frem til bestemte bogstaver, som er i fokus. Hvert bogstav skal indøves på forskellige måder. Der er visuelle, auditive, taktile og kinæstetiske øvelser. Udover opgavebøgerne, som alle eleverne laver, er der i vejledningen kopiark til differentieringsopgaver. Ved hjælp af synteseøvelsen ’læse med forlænget lyd’ bliver eleverne guidet til at læse nye ord.

Er du interesseret i en prøvepakke?

Så er du velkommen til at kontakte os.

Hvad består Skal vi læse? af

Til hver elev er der et sæt små billeder og ordkort, som kan bruges til forskellige øvelser, især analyse øvelser. Hver elev får små kort med bogstaver, som sættes i ringbind, til at danne de velkendte ord. Disse bogstaver anvendes også til synteseøvelser, hvor der dannes nye ord. Systemet omfatter fem opgavebøger à 20 sider og tre læsebøger à 24 sider.

Endvidere er der store vægkort med tilhørende ordkort til ophæng i klassen. Til læreren er der en vejledning og tavler fra den digitale platform Active Inspire.

Det siger brugerne

Betsie Müskens

Forfatter og udvikler af Skal vi læse?

“Hvis bedre er muligt, er godt ikke godt nok. ”

Jeg mener at begynderlæsning har været gennem en positiv udvikling de seneste år. Brugen af lydmetoden er blevet mere almindelig.

Jeg mener dog også, at begynderlæsningen kan blive endnu bedre. Skal vi læse? starter med at tilbyde ord, som er del af en historie. Dette virker motiverende og sjovt. At lære ordet ’mus’ den første skoledag, er da en flot start!

Tidligt i forløbet tilbydes mulighed for at læse nye ord, små sætninger og en enkel kort historie, selvom eleverne ikke kender alle bogstaverne endnu. Disse små læseoplevelser vil fremme interessen for at lære mere.

Efter cirka et halvt år kan man have gennemgået alle bogstaverne, samtidigt med at eleverne er kommet i gang med læsning.